pondelok 29. augusta 2016

Zimný Amsterdam 2016 II.

Po mesiaci a pol vás druhý (a nateraz posledný) krát pozývam do Amsterdamu. Prežite s nami druhú polovičku nášho februárového výletu...

Na štvrtkové ráno v Amsterdame sme mali naplánovaný výlet loďou, tak sme sa peši vybrali k Hlavnej vlakovej stanici, odkiaľ výlety loďou začínajú.

Danke som neprezradila, ale po ceste som mala vyhliadnutý jeden odchod s látkami - no neobídem ho predsa, keď je po ceste! :) Nakoniec som našla iné dva obchody a pokochali sme sa v oboch - a aj nakúpili - látky ako suvenír pre mňa :D Nevzala som klasickú holandskú modrotlač, nemala by som ju kde použiť - ale aj tak budú tieto látky moja spomienka na Amsterdam ...
Quilt Shop
Úlovok
Pred stanicou sme si kúpili lístky na vyhliadkovú plavbu loďou Lovers.
Loďka nás už čaká ...
V teple, so sluchátkami na ušiach sme si vychutnali prehliadku Amsterdamu ... v lete na otvorenej lodi to musí byť úžasné. Pre mňa to bola asi prvá vyhliadková plavba, ktorá sa mi naozaj páčila (až toľko som ich ale neabsolvovala - nemám ich proste rada - neohúrila ma ani v Paríži ani v Kyjeve) !
Nalodené
Čínska reštaurácia na vode
Židovská štvrť
Modrý most
Sedem mostov
Ako v Benátkach
Po hodinovej plavbe v teple sme si to namierili k Starému kostolu (Oude Kerk) Je to najstaršia pamiatka v meste, pôvodná drevená kaplnka tu stála už v 13. storočí. Do 16. storočia to bol katolícky, neskôr už protestantský kostol. Stále sa dostavoval a rozširoval a napriek tomu vyzerá zvonku veľmi pekne - rozprávkovo. Vo vnútri ma upútali kamenné náhrobné dosky v dlažbe kostola - do polovice 19. storočia sa tu pochovávalo a je tu pochovaných asi 10 000 obyvateľov. Napríklad aj Rembrantova manželka Saskia. Škoda len, že na vežu púšťajú len od 1. apríla do 31. októbra, tam sme sa nedostali :( A zaujímavosťou je, že lístky sa dajú kúpiť len na kartu, za hotovosť nie ...

Starý kostol (Oude Kerk)
V polovičke návštevy kostola mi vypovedal službu foťák. Úplne nepochopiteľne - v taške vysunul objektív a zmrzol ... Len som dúfala, že je to vybitá baterka a foťák sa po nabití spamätá ...(veď celú plavbu loďou bol foťák zapnutý ...), nie niečo horšie - lebo zas pri vybití baterky sa objektív vždy zasunie! Ďalej som fotila na mobile. Poobede na izbe sa problém vyriešil - beťár sa spamätal, ufff :))

Starý kostol - hrobka Saskie van Uylenburgh, Rembrantovej manželky, ktorá zomrela 14.6.1642
Stačí prejsť most priamo oproti Starému kostolu a hneď sme v Štvrti červených lucerien (Red Light District), asi najznámejšej štvrti daného druhu v Európe. Že aj o jednej popoludní je v každom druhom výklade sporo odetá žena si po 2-3 výkladoch zvyknete. Aj puritánom odporúčam sa tadiaľ prejsť - maličké domčeky a úzke kanály sú hádam tie najmalebnejšie, aké som v Amsterdame videla. Báť sa netreba, turistov je tu plno a vraj aj policajtov :) Podľa nepísaných zákonov sa ženy vo výklade fotiť nesmú. Z vlastnej skúsenosti poviem naopak - aj keď sa nesnažíte, nejakú takú fotku si odnesiete určite, nedá sa tomu vyhnúť - viď. moje foto Múzeum erotiky :)
Štvrť červených lucerien (Red Light District)
Múzeum prostitúcie
Múzeum erotiky
Cez štvrť červených lucerien sme sa dostali do Čínskej štvrte do budhistického chrámu He Hua Temple. Bol to náš prvý reálny dotyk s budhizmom. Vstup je zdarma a chrám dýcha svojou vlastnou, pre nás exotickou, atmosférou.
Čínsky budhistický chrám (He Hua Temple)
Veštba za 50 centov ...
V bistre oproti čínskemu chrámu sme sa najedli a cez námestie Nieuwmarkt (mali tu byť trhy, ale neboli - námestie bolo prázdne - asi všetci zdupkali pred zimou :D) sme zamierili k Rembrantovmu domu.
Námestie Nieuwmarkt s budovou Waag - pôvodne vstupná brána do mesta
Nejak ma to nelákalo, predstavovala som si múzeum s maľbami Rembranta van Rijna. Ostala som milo prekvapená! Je to úžasný malebný domček, kde Rembrant žil, tvoril a pradával svoje diela. Vystavených malieb nie je priveľa, takže neomrzia amatéra. Skôr je to ako návšteva u priateľa - pozriete si, kde býval, kde spal, kde mu varili ... podľa harmonogramu na dverách si môžete pozrieť prezentácie, akou technikou tvoril grafiky či ako a z čoho miešal farby. Bola to naozaj veľmi príjemne strávená hodinka a ten domček so zelenými dverami a červenými okenicami- ten je proste NAJ! :)
Múzeum - Rembrantov dom
Nieuwmarkt s budovou Waag
Všetko z konope ...
Boli asi tri hodiny popoludní a lístky k Anne sme mali o 17:15 a 18:00. Ale s Dankou sa človek nenudí - ak je voľno, ide sa nakupovať :) Po hodinke v obchodoch sme sa cestou k hotelu najedli v Bagels and Beans na Raadhuisstraat. Nasledoval krátky oddych na hoteli a potom nás už čakala Anna :)
Večera ... šalát s kuracím mäskom
Niekto večeria len jogurtík :)
Výzdoba Nadia hotela
Hommomonument - pamätník homosexuálom
Lístky do Domu Anny Frankovej sme mali kúpené. V tom čase predávali v predpredaji cez internet asi 20 lístkov na každú štrťhodinu, po uvoľnení časov sa lístky míňali ako teplé rožky. Takže som to skoro v decembri nestihla a Danka mala lístok na 17:15 a ja na 18:00. Na jeden termín som už proste lístky nezohnala, nečakala som, že sa tak skoro minú aj na február ... Ako veľké frajerky sme obišli čakajúci rad a zazvonili pri dverách vľavo od radu. A pekne som sa opýtala, či by nás pustili spolu, hoci máme lístky takto časovo rozhodené. Pani bola milá a povedala, že nie je problém, máme prísť o cca 17:40. Tak sme sa prešli tých 15 minút po okolí a potom už sa pomaly prechádzali domom s prázdnymi stenami ... ale domom s dojímavým príbehom dievčaťa Anny, ktorý sa v múzeu pred vami pomaly odkrýva. Ako Anna ako 14 ročné dievča žila, ako uvažovala, po čom túžila ... ako musela žiť za dverami knižnice v "tajnom byte" s rodičmi, sestrou a 4 ďalšími ľuďmi, i ako ich zradili (doteraz sa nevie kto) a oni sa posledným židovským transportom dostali do Osvienčimu (do Brezinky - Birkenau) ... Zo všetkých schovávajúcich sa prežil len Annin otec.
Rad pred Domom Anny Frankove
V Dome Anny Frankovej sa nesmie fotiť. Vlastne by ani nebolo čo - hádam len jej vystavené denníky v podkroví. Ale treba vidieť - som rada, že si to Danka vysnívala ... Danuška ďakujem!
       Od 1.5.2016 sa na čas 9:00-15:30 všetky lístky dajú kúpiť v predpredaji cez internet. V pokladni na tento čas lístky nekúpite. Nezabudnite na to, ak sa vyberiete do Amsterdamu. Pokiaľ na to zabudnete, tak lístky v pokladni kúpite len od 15:30 do 21:30.
Večerný hotel Nadia
Večer sme strávili triedením dojmov, nákupov, suvenírov a ... balením ...:( Zdalo sa nám to krátko a tak by sme ešte ostali :) Ale dátum na spiatočnom lístku nepustil, autobus domov ide zajtra - v piatok 19.2. o 13:30 ...
Večerné grachty
Po posledných smutných raňajkách sme zbalené kufre nechali na recepcii hotela a vybrali sme sa rozlúčiť s Amsterdamom ...
Ranný Westerkerk
Promo fotky pre Amsterdam - Hommomonument, v pozadí rad k Anne Frankovej
Určite sme sa chceli ešte odfotiť s Annou Frankovou pri Westerkerku, pred jej domom (vo štvrtok sa už v tme nedalo) ...
Anna Franková pred Westerkerkom
Domčeky
Dom Anny Frankovej
Zatvorené ...
 ... a pozrieť si samotný Westerkerk - protestantrský kostol, ktorého zvony v skrýši Anna počúvala a kde je pochovaný Rembrant.
Kde sú ale Rembrantove pozostatky, to už nik nevie. Bol pochovaný 8.10.1669 do spoločnej hrobky, keďže zomrel chudobný. Po 20 rokoch boli jeho pozostatky vybraté a zničené - jednoducho vypratali spoločnú hrobku pre ďalších ... V r. 1909 bola Rembrantovi vyrobená pamätná tabuľa podľa jeho najznámejšieho obrazu Nočná hliadka.
Ani tu sme sa na vežu nedostali, je v zime zatvorená. Smola. :(
Rembrantova pamätná tabuľa
Westerkerk - stoly na agape :)
Po zopár ďalších fotkách sme si vyzdvihli kufre v hoteli a vybrali sa na stanicu peši, mali sme čas ... Danka si ešte kúpila plátenú tašku s Amsterdamom, i brnkátka na gitaru s Amsterdamom - proste keď je Amsterdam v srdci, je všade :)
My a Westerkerk
Promo fotky pre Amsterdam - prístav pri Hommomonumente (za Westerkerkom)
Objatie Amsterdamu
Bolo slnečno, ale dosť fúkalo, takže sme trištvrtehodinu na parkovisku naozaj netrpezlivo vyzerali autobus. Nedalo sa tam nikde schovať pred chladom ... S prichádzajúcim žltým autobusom okolo 13:00 som odložila foťák s radosťou, konečne ideme do tepla!!! :) Veď hádam nás pustí dovnútra, hoci má odchod o 13:30...
Že huráááá ... autobus ...
Ale všetko bolo inak ... kvôli pokazenému autobusu sme mali meškanie 3,5hodiny a celú noc sme išli s jednou 5-minútovou zastávkou! Našťastie sa meškanie takto znížilo na 1 hodinu a stihli sme vlak z Prahy do Košíc. Ale bol to riadny adrenalín :)
Ani problémy pri ceste domov nič nezmenili na našom názore, že Amsterdam je sen a keď bude príležitosť, kedykoľvek by sme išli naspäť!
Verím, že ste sa tam s nami cítili dobre s nami aj vy :)