sobota 8. decembra 2018

Praha 2018 IV. - Vyšehrad a Petřín

      Dnes vás vezmem na Vyšehrad - miesto, o ktorom som nič nevedela.  Objavil ho Miško pri svojich náhodných prechádzkach. Zamierili sme tam v jednu horúcu augustovú nedeľu o desiatej doobeda ...


       Vyšehrad je  kúzelné miesto ... Prvé zmienky o Vyšehrade sú z polovice 10. storočia. Knieža Vratislav II. (1061-1092, v r. 1085 korunovaný ako prvý český kráľ - pri jeho korunovácii bol vydaný Vyšehradský kódex, ktorého faksimile som videla r. 2015 v Klementíne) sa neznášal so svojím bratom biskupom, preto preniesol kráľovské sídlo z Pražského hradu na Vyšehrad, postavil Kostol sv. Petra a Pavla, rotundu sv. Martina a v r. 1070 založil kapitulu. Jeho nástupci v nasledujúcich takmer 100 rokoch Vyšehrad ohradili múrmi. V r. 1140 ale knieža Vladislav II. preniesol kráľovské sídlo naspäť na Pražský hrad a Vyšehrad začal upadať.
Vyšehrad vstup - Táborská brána(1639)
Vyšehrad - Rotunda sv. Martina
Vyšehrad - Rotunda sv. Martina
       Slávu mu chcel vrátiť Karol IV. (1346-1378), ktorý ho z úcty k predkom určil za miesto začiatku korunovačných sprievodov českých kráľov. Vyšehrad pričlenil k Novému Mestu, ale keďže strategicky bol Vyšehrad umiestnený zle, mimo mesta, r. 1420 vo vyplienili a obsadili husiti. Následne bol osídľovaný Horným mestom a v r. 1653-1727 prebudovávaný na vojenskú pevnosť. Koncom 19. storočia bol pri Bazilike sv. Petra a Pavla vybudovaný národný cintorín a Vyšehrad sa stal magickým miestom, národným pokladom.  
Vyšehrad - Bazilika sv. Petra a Pavla(1070)
       Prvú sme si pozreli Baziliku sv. Petra a Pavla, prebudovanú v r. 1885-1903 podľa návrhu Josefa Mockera a Františka Mikša. Je iná ... a nádherná! Jedinečná, tajomná ... a povedala by som, netradične zelená :) 
Bazilika sv. Petra a Pavla - hlavná loď
Bazilika sv. Petra a Pavla - oltár
Bazilika sv. Petra a Pavla - strop
Bazilika sv. Petra a Pavla - vyobrazenie vyšehradskej legendy o čertovom stĺpe
Pravá bočná loď - na konci kaplnka Panny Marie Šancovskej
Oltár s obrazom Pany Márie Dažďovej (14. storočie - kópia) - nosieval sa v 16-18. storočí v procesiách za dážď, a zaberal!
Maľované gotické oblúky
Galéria Vyšehrad nad Libušinou lázní
       Vo Vyšehradských sadoch práve prebiehal Festival čaju, bolo tam plno a zaujímavo. Čajové mištičky, čajníčky, čajové rituály zo všetkých kútov sveta ... Predrali sme sa stánkami ku Galérii Vyšehrad, odkiaľ podľa povestí zo skaly bájna kňažná Libuše veštila slávu mestu Praha. 
Vyšehrad
Vyšehrad- vyhliadka
Festival čaju
       O Národnom cintoríne na Vyšehrade som sa dočítala len sobotu večer, a v nedeľu ma uchvátil. Báli sme sa, či vôbec niekoho nájdeme, ale tam sa nedá nenájsť (pokiaľ nemáte 17 a nikoho nepoznáte :D)... Idete, čítate náhrobné kamene a každé tretie meno je známe. Nakoniec sme našli viac, ako sme vôbec dúfali :) Naozaj národná pamiatka!!! 
Národný cintorín
Národný cintorín
Karel Hynek Mácha
Vladimír Ráž - princ z Pyšnej princeznej
Waldemar Matuška
Karel Čapek
Bazilika sv. Petra a Pavla z Národného cintorína
Božena Němcová
       Na Vyšehrade som ešte chcela vidieť Kazematy - podzemné chodby pre rýchly presun vojska zo 17. storočia (cca 1km), a Gorlice - podzemnú sálu, 300m2, vysokú 13m, sklad potravín či streliva a v prípade nebezpečenstva i zhromaždisko vojska - vošlo tu 2000 vojakov. Do kazemát sa vchádza od Tehelnej (Cihelnej) brány. Miško s Rudom nemali záujem, ale ich chyba. V 30 stupňových horúčavách tam bolo okolo 15 stupňov, dokonalé ochladenie :) Prvé zdúchli drkotajúc zubami Danka s Katkou a Aďkou, potom Aďa ... a ja som si vychutnávala hry svetiel a tieňa zo 6 originálov sôch z Karlovho mosta v obrovskej Gorlici sama ... 
Vyšehrad - Cihelná brána(1841)
Kazematy (17. storočie)
Sála Gorlice a 6 originálov sôch z Karlovho Mosta
Gorlice - Sv. Augustín, Jeroným Kohl, 1708
      Najedli sme sa v Paládiu. Danka s Miškom potom museli nutne nakupovať Miškovi na pracovnú akciu v pondelok ráno a ja som sa podľa plánu išla previezť na Petřín. 
Petřín - Pamätník obätiam komunizmu
Rozhľadňa na Petříne
       Mala som štiknutý celodenný lístok, ktorý platí aj na lanovku na Petřín. Na Petřínskej rozhľadni ma ani nenapadlo šľapať hore peši, veď vstupné 150Kč treba zaplatiť určite (ja som mala kombinované so Zrkadlovým bludiskom za 210Kč) a za výťah to je len 60Kč naviac ... Nakoniec bol zážitok aj samotný výťah, skoro ako technický! A veža, paráda, kývala sa :D
Petřín - výhľad na Strahovský kláštor
Petřín - výhľad na Pražský Hrad
Petřín - výhľad na Malú Stranu s Kostolom sv. Mikuláša a vežou
Petřín - výhľad na Staré Mesto a Žižkov, dole Zrkadlové bludisko
Petřín - výhľad na Národné divadlo a Žižkov, dole Zrkadlové bludisko a Katedrála sv. Vavrinca
Katedrála sv. Vavrinca (Starokatolícka cirkev) pri rozhľadni
       Zrkadlové bludisko je môj malý splnený sen ... pamätám si ho z detských rokov, z filmov a rozprávok, i ten pocit, že na takom tajomnom mieste by som tiež chcela byť ... a teraz, hádam po 40 rokoch som tam, a je to malé, milé, zábavné a veselé a stále úžasne rozprávkové ... ale vôbec nie tajomné :)
Zrkadlové bludisko
Zrkadlové bludisko
Zrkadlové bludisko
       Keď som sa zviezla z Petřína a došla za deťmi do Chodova. Sadla som si teraz ja do Starbucksu a oddychovala a čakala kým nakúpili. Danka bola na konci dňa uťahaná viac ako ja. Boleli ju kolená, nevládala chodiť. To chce 40 ročné skúsenosti, vedieť, že nakupovanie je strááááášne namáhavé a úmorné a vyčerpávajúce!!! Miško proste Danku uštval v obchodoch, to už veru je výkon :D 
Oddych v Starbuckse
                                                                                 Marta

2 komentáre:

  1. Marti, Vyšehrad je místo, kam občas zajdeme moc rádi, katedrála a hřbitov je místo s velmi silným geniem loci. jen ta kasemata, tam už asi nikdy nepůjdu, uzavřené prostory mi nedělají moc dobře.
    A Petřín, tam jsem nebyla už dlouho, ale sochy Olbrama Zoubka, to je pro mě srdeční záležitost.
    Měj krásný adventní večer, Helena

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Helenka pripájam sa k vašej partii, aj ja sa odteraz kedykoľvek rada vrátim na Vyšehrad, okúzlilo ma to miesto ... Aj Tebe krásny večer, Marta

      Odstrániť