piatok 14. júla 2017

Praha 2017

      Miška prijali na Vysokú školu ekonomickú v Prahe. Zápis mal 13.6., a kým sa on zapisoval, ja som získala deň na potulky Prahou.


      Škola je na Žižkove, tak som sa doobeda rozhodla spoznať Žižkov ...  Naplánovala som si výlet na Vítkov, ktorý je 15 minút chôdze od VŠE. Naozaj bol, hoci keď sme to prechádzali vlakom, zdalo sa to dosť ďaleko ... Národny pamätník s hrobom neznámeho vojaka je v utorky zavretý, ale poobzerala som si sochu Jána Žižku z Trocnova, najväčšiu jazdeckú sochu v Európe a tretiu najväčšiu na svete. 

Vítkov - tam idem
Ján Žižka z Trocnova
       Socha bola výborný cieľ, ale nenadchýna ... ale ten výhľad na Žižkov a žižkovské strechy, ten sa dá obdivovať hodiny ...

Výhľad na Žižkov
      Cestou späť som dokonca objavila Hlavnú vlakovú stanicu v Prahe, ktorá je po prestavbe ako z Harryho Pottera - vystúpite z vlaku, vyjdete zo stanice - a zrazu je všetko fuč ! Nijaké vlaky, nijaké budovy, záhada :) Tak mám dôkaz, že tam tie vlaky sú, len to majú dobre premyslené :D

Praha - Hlavná vlaková stanica
      Prechádzka na Vítkov mi trvala presne hodinku. Keď som sa vrátila pred VŠE, začali sa zo školy trúsiť práve zapísaní, noví poslucháči ... a medzi nimi aj ten môj, už čerstvý prváčik :)

Čerstvý prváčik :)
      K ďalšej žižkovskej dominante už išiel Miško so mnou. Žižkovská veža - Tower Park Praha. Najvyššia stavba v Českej Republike (216m), najvyššia vyhliadka v Českej republike (93m), druhá najškaredšia stavba sveta :D No treba to vidieť, keď to má toľko NAJ- :D

Žižkovská veža
      Výhľad vám neukážem, ten najkrajší z Vítkova ste už videli a ešte nejaké budú ;) To by tu boli samé výhľady ... Ale choďte si ho pozrieť sami, schody nehrozia, vyvezie vás výťah :)
      Priamo pod vežou sa nachádza Starý židovský cintorín na Žižkove.Bol založený v roku 1680 ako morové pohrebisko pražskej židovskej obce. Pochovávalo sa tu aj v dobe ďalšej morovej epidémie v druhom desaťročí 18. storočia a pravidelne od r. 1787 do r. 1890, kedy platil zákaz pochovávania vo vnútri mesta. Vstup je zdarma a prechádzať sa medzi starými náhrobnými kameňmi medzi panelovými domami má svoje kúzlo.
 
Starý židovský cintorín na Žižkove
Starý židovský cintorín na Žižkove
       Miško poobede dospával zápisový stres, takže o druhej som vyrazila do starého židovského mesta Josefova sama. Veď sa v tom malom meste niekde nájdeme :) 

Staromestské námestie s Kostolom sv. Mikuláša
      Po ceste som ešte nakukla do staromestského Kostola sv. Mikuláša. Malý a veľmi milý kostolík československej husitskej obce.

Staromestský Kostol sv. Mikuláša
Staromestský Kostol sv. Mikuláša
      Zo Staromestského námestia je to naozaj pár krokov do Josefova - starého židovského mesta, kde môžete nazrieť do mnohých synagóg vrámci Židovského múzea v Prahe . Ja som začala Pinkasovou synagógou. Na jej stenách je napísaných takmer 80 000 mien českých a moravských židov, obetí nacistickej genocídy 1939-1945. V prvej miestnosti som ešte bola nad vecou ... v druhej som sa triasla ...

Pinkasova synagóga
Pinkasova synagóga
Pinkasova synagóga
Pinkasova synagóga
      Priamo od Pinkasovej synagógy sa dá vojsť na Starý židovský cintorín z 2. polovice 15. storočia, kde sa nachádza 12 000 náhrobných kameňov a je tam 80 000 hrobov v 12 vrstvách nad sebou. Hľadala som náhrovný kameň rabiho Löwa, ktorý podľa povesti vytvoril Golema, ale nepodarilo sa mi ... pritom na videu Židovského múzea je, takže musím nabudúce pohľadať lepšie :)

Starý židovský cintorín
Starý židovský cintorín
Starý židovský cintorín - fragmenty gotických náhrobkov z polovice 14. storočia
      Obradná sieň Pohrebného bratstva obsahuje expozíciu zachytávajúcu židovské zvyky a obrady spojené so smrťou a pohrebom. Mňa očarili podlahy a výzdoba stien :)

Obradná sieň Pohrebného bratstva
Obradná sieň Pohrebného bratstva
       Klausova synagóga predstavuje židovskú bohoslužbu a všetky náboženské predmety s ňou spojené. Na poschodí môžete nakuknúť do židovskej domácnosti - ako vyzerala ich kuchyňa, izba, ako sa slávili židovké sviatky i rodinné sviatky (narodenie, obriezka, dospelosť - bar micva, svadba i rozvod).
Klausova synagóga
Klausova synagóga
       Staronová synagóga oproti ostatným josefovským pamiatkam nie je len múzeom, ale pravidelne sa tu konajú bohoslužby a iné židovské náboženské obrady.

Staronová synagóga
Staronová synagóga
Staronová synagóga
      Španielska synagóga je najmladšou synagógou Josefova z r. 1868 a je vyzdobená v maurskom štýle podľa vzoru Alhambry. To ťažko popisovať, je to iný svet - NÁDHERA!!!

Španielska synagóga
Španielska synagóga
Španielska synagóga
Španielska synagóga
      Poslednú som si pozrela Maiselovu syngógu. Je venovaná histórii Židov v Čechách v 10.-.18. storočí. Bolo to zaujímavé čítanie a neuveriteľne sa mi páčilo premietanie Letu ponad pražským Židovským Mestom - konkrétne nad jeho papierovým modelom od Antonína Langweila z r. 1826-1837. Rozprávkové ... Samotný model sa nachádza v Múzeu hlavného mesta Prahy.

Maiselova syngóga
Maiselova syngóga
Maiselova syngóga
       Už v Španielskej synagóge sa mi ozval Miško. Stretli sme sa pred Kostolom sv. Mikuláša, ale oddýchnutý, chcel ochutnávať Prahu sám, tak som ho nechala. Ja som si kúpila kávu v Žabke a s kávičkou v ruke sa vybrala ku Karlovmu mostu. Síce neznášam preplnené miesta a tlačenicu, ale Karlov most má u mňa výnimku. Tá atmosféra je jedinečná!

Staromestská mostecká veža - brána
Malostranská mostecká veža
       Ešte pred koncom Karlovho mosta som prudko zabočila doľava :) Áno, už dávno ma lákala rozprávková Kampa ... vraj raj filmárov. Mám to ptvrdené! Na Čertovke, pred Mostíkom milencov s mlynským kolesom a vodníkom, stála značka, že do 14:00 zatvorené kvôli filmovaniu :) Ešte že som tam nešla skôr!

Karlov most - schody na Kampu
Vodník na Čertovke
      Mostík milencov som ale objavila náhodou, mierila som k Lennonovej stene ... Slnko zapadalo, mladí hrali, fotili sa, zabávali, mala som chuť sadnúť si na obrubník a len sedieť a hrýzť trdelník z Kampy. Lenže obrubníkov bolo málo (časť chodníka rekonštruovali) a trdelník som nemala :D A naviac mi vypovedal službu fotoaparát, ostalo to do konca dňa na mobile :) Tak som sa tam pomotala, nadýchala sa tej úžasnej atmosféry mladosti a voľnosti a pokračovala smerom k Múzeu na Kampe.

Lennonova stena
David Černý: Miminka Babies
      Zaujali ma Miminka Babies od kontroverzného pražského umelca Davida Černého. Namiesto tvárí majú čiarové kódy ... trpký pohľad na súčasnosť? A pritom sú aj na Žižkovskej veži, ale tam nejak nepritiahli moju pozornosť ... Na druhej strane parku bol ale krajší pohľad - rodinky s deťmi rozložené na tráve, vychutnávajúce si utorkový povečer. Tu bolo miesta dosť :) Pridala som sa, sadla si do trávy a zrazu si uvedomila, aký je ten utorok dlhý ... na nejaký Vítkov z rána som už aj zabudla! Mala som pocit, že som v Prahe aspoň 3 dni :D A to som ešte neskončila :)

Žltí tučniaci na Vltave
      Rozhodla som sa spontánne pridať k svojemu zoznamu prelezených pražských veží (zatiaľ v ňom bola len Prašná brána :) ) ďalšiu - a vybrala som tú najbližšiu - Malostranskú mosteckú vežu. Pohľady na Karlov most a Staré mesto v zapadajúcom slnku boli dokonalé, na Malú Stranu v protisvetle už menej ... ale aj tak boli!

Brána Malostranskej mosteckej veže
Brána Malostranskej mosteckej veže
Petřín z Malostranskej mosteckej veže
Malá Strana z Malostranskej mosteckej veže
Hradčany z Malostranskej mosteckej veže
Karlov most z Malostranskej mosteckej veže
Národné divadlo z Malostranskej mosteckej veže
      Cestou naspäť som ešte pofotila Miškovu novú Alma Mater ... bol za mnou dlhý a únavný, ale nádherný deň v Prahe. Veľa som videla, ale získala aj ďalšie podnety, čo ešte treba vidieť. Takže záver je - asi budem musieť Miška v Prahe občas skontrolovať :D

Vysoká škola ekonomická v Prahe
Námestie Winstona Churchila pred VŠE

                                                                                 Marta

10 komentárov:

  1. Marti, nejdřív moc gratuluji k přijetí a přeji úspěšné studium. A pak hned smekám! Tohle všechno si zvládla za jeden den!!! neuvěřitelné, jsi pravý turista! Ale chápu, já se do Prahy dostanu daleko častěji než ty...i když, teď budeš mít důvod!
    Byla si na samých krásných, milovaných místech. Nikdy nezapomenu, když jsem byla poprve ve Španělské synagoze , Kampa, ta mě dostane vždycky...
    Měj se hezky, pa Helena

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Helenka ďakujem za gratuláciu i krásne slová. Ja to tak vidím, že Kampa bude aj moje obľúbené miesto ... už je :)

      Odstrániť
  2. Marti, Prahu miluju, byla jsem tam už mockrát, ale na místech z první části Tvé reportáže ještě nikdy. Budu to muset napravit. Krásné fotky. A synovi gratuluji. Krásné léto Pavla

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Pavli verím, ja nebyť Miška, tiež ma nenapadne chodiť po Žižkove, hlavne keď sa do Prahy dostanem zrieda ... ale som rada, že ma tam osud a Miško zavial :)

      Odstrániť
  3. Marti, ty jsi toho zvládla obejít dost za tak krátkou chvíli, to jsi dobrá :-).Já se v Praze narodila, tak všechny tyhle místa znám. Kampa patří mezi má oblíbená místa. Když jsem byla malá holka, tak jsem tam bývala často, protože můj tatínek tam pracoval. Další oblíbené místo je Staroměstské náměstí, tam jsem několik let pracovala zase já :-) Už jsem dlouho takhle nepocourala po staré Praze, ale budu muset protože Praha má spoustu kouzelných míst. Jen ten kdo je v ní denně jako já, tak si většinou neudělá čas to vidět. Měj se krásně A.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ani, je to bohužiaľ, ako píšeš, ja žijem už 27 rokov v Košiciach a je tu toľko miest, ktoré len plánujem a plánujem ... a stále odkladám :( Keď to máme denne poruke, nejak nie je čas, čo je škoda. Asi je dobre, že ja v tej Prahe nebývam, o toľko krásy by som prišla :) Takto sa mi páči s každou návštevou viac a viac ... naozaj kúzelná!!!

      Odstrániť
  4. Marti blahopřeji k prvňáčkovi.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Marti gratulujem k prijatiu syna a prajem úspešné študium. Stihla si toho fakt veľa za ten krátky čas, fotky veľmi pekne. Krásne leto prajem.

    OdpovedaťOdstrániť