nedeľa 7. júla 2019

Amsterdam 2019 III. - Volendam

Seriál:
 Bol náš posledný deň v Amsterdame, nedeľa 5.5., večer sme odlietali. Podľa dohody s naším ubytovateľom Hamedom, zbalené kufre sme nechali na izbe, že si pre nich prídeme okolo piatej.

Na návštevu k Anne Frankovej sme boli objednané o 9:00. Neviem, či sa tam dnes dá dostať inak, ako s lístkami kúpenými cez internet. Dobre to urobili. Keď sme bývali s Dankou pred 3 rokmi oproti, o 9:00 bol už pred Domom Anny Frankovej 200m rad ... teraz tam bolo prázdno, trúsili sa len ľudia s lístkami. Prišli sme tam dokonca aj skôr, pofotili sa vonku (na moje klopkanie už tretíkrát nikto neotváral :) ) a potom si naozaj pomaly a podrobne prežili s Annou jej príbeh ... A hoci Sagrada Família ma na druhýkrát (po piatich rokoch) nebavila, toto múzeum s holými stenami ma po troch rokoch opäť ohromovalo a dojímalo svojím jednoduchým príbehom.
Anna Franková pred Westerkerkom
Dom Anny Frankovej
Klop, klop, je niekto doma?
Westerkerk
      Keď sme vchádzali do múzea, pršalo. Keď sme vychádzali z múzea, lialo. Posedeli sme 5 minút na lavičke, zjedli proteínové tyčinky a keď sme sa rozhodli vyraziť, pršať prestalo :) Zamierili sme električkou a metrom na Waterloopleinmarkt, kde sa nám v piatok tak páčil trh. Bohužiaľ, trh bol zatvorený, námestie prázdne :( Boli sme blízko Nieuwmarktu, tak v rámci mojej obľúbenej metro-turistiky sme vystúpili na ďalšej stanici metra a potešili sa - trh bol otvorený a plný!!! Nakúpili sme magnetky, ponožky deťom, drevené tulipániky za dobrú cenu (10ks za 10€) a maximálne spokojné sme sa vrátili na vlakovú stanicu, smer Volendam.
Autobusová stanica na Amsterdam Centraal
Volendam - od zastávky do prístavu
      Pôvodne som chcela prejsť mastečká Marken-Volendam-Edam, ale aj vzhľadom na posunutý čas kvôli trhom, aj že autobus do Markenu nešiel priamo z hlavnej vlakovej stanice (len v lete chodí), a hlavne aj že už sa nám nechcelo náhliť sa a strážiť čas, len si tak lážo-plážo vychutnávať Holandsko, zamierili sme do Volendamu.
Volendam prístav
Volendam prístav - konečne spoločná fotka :)
      Volendam patrí medzi mestečká holandského vidieka, tzv.Waterlandu, kde sa dostanete lokálnymi autobusmi a za 10€ celodenný lístok môžete obchádzať tieto dedinky, koľko stíhate. V popise jednotlivých ponúknutých trás i na mape nájdete aj čísla autobusov, ktoré vás tam odvezú. My sme si lístok kúpili na stanici, v automate pod eskalátormi. Autobusová stanica je za hlavnou vlakovou stanicou, na poschodí, preto eskalátory. Cez vlakovú stanicu sú 2 pasáže prechodné až na AS, ďalšie 3 pasáže vedú k vlakom a dostanete sa cez ne len cez turnikety s platným lístkom na vlak. Pri vstupe hlavným vchodom je pasáž oproti s turniketmi, pasáž na AS je vľavo.
Volendam
Volendam - Café Centraal
Volendam - musela som aspoň ruku namočiť
Volendam - obchodná ulička vybiehajúca z prístavu
Volendam - továreň na dreváky
        Cesta autobusom trvá asi 45 minút, akurát nám oddýchli nohy. A potom sme sa už len motkali v malebnom prístave Volendamu. Prešli sme obe móla, pozreli si továreň na syr, nakúpili syrové krekry domov, kochali sa farebnými rozprávkovými domčekmi, pohodička.
Volendam - továreň na syr - miniatúry
Volendam - obchodná ulička vybiehajúca z prístavu
Pobrežie za obchodnou uličkou
Volendam prístav
       Na tie buchty s holandskými krevetkami, červíčkami, sme si netrúfli :D Aďke stačil bezpečný pizzový rožok, mne bageta ešte z Alberta Heijna z Amsterdam Centraal (v Albertovi sú najlacnejšie bagety v Amsterdame ;), od 3,3€ za kus, a výborné! ) Užili sme si výbornú kávičku v príjemnom prostredí Café Centraal ... a pomaly zamierili späť do Amsterdamu.
Holandské krevetky - červíčky
Ale mali i niečo konzervatívnejšie :)
Kávička v Café Centraal
Café Centraal
Volendam - z prístavu na zastávku
      Na letisko sme dorazili s predstihom, chceli sme sa pofotiť pred písmenkami I Amsterdam. Rovnaké písmneká za Rijksmuseom 3.12.2018 zrušili, aby sa turisti venovali viac histórii, nie blbostiam :) Chápem, ale bude to tam asi chýbať :) Potom sme už zamierili k skenerom a začala sa naša dobrodružná cesta domov ...
       Lietadlo Amsterdam - Varšava nám malo letieť 19:45. Už pred vstupom na skenery Aďa zahlásila, že síce letenku má uloženú, ale keď zapne mobilné dáta, online jej ju nechce ukázať ... Skúšali sme sa prihlásiť cez check-in búdky (hoci check-in som robila v sobotu cez mobil), či sa nedozvieme viac, ale tie sa tvárili že sme zacheckované a keď niečo chceme, máme sa dostaviť k pultu. Tak sme sa na to vykašlali, veď aj doma letenky vytlačím a viac nezisťujem. S letenkami uloženými v mobile sme išli na skenery. Veď keby niečo, nepustia nás. Pustili :) Sadli sme si do reštiky pri bráne, dali si kávu a po trištvrtehodinke dorazila Mirka s manželom. Leteli rovnakými lietadlami, len mali podaný kufor, takže na check-in museli. A vraj bol cirkus. Že nie je miesto v lietadle, preháňali ich že pôjdu cez Viedeň, ale tam bolo málo času na prestup, tak sa Mirka nedala a išli nakoniec s nami s tým, že dostali ako ospravedlnenie za nepríjemnosti business class. Pozreli sme lístky, a to bol business class až Varšava-Košice!!! Moja nervozita stúpala, čakala som čo bude s nami, keď otvoria bránu ...
      Nabehla som pre istotu k bráne takmer prvá. Podľa očakávania, snímač letenku nenačítal, následne kým nastúpilo celé lietadlo, pani pri bráne telefonovala, vybavovala, riešila (pri každom uchu telefón, na nás ani nepozrela, len Aďa vraj začula Viedeň spomínať) a nakoniec nám vytlačila po 2 nové palubné lístky a zaželala šťastný let. Pozreli sme, a tiež sme mali Varšava-Košice v business triede!!! V lietadle z Amsterdamu som sedela na inom mieste, ale miesto ktoré som mala mať pôvodne, bolo voľné. Zjavne im robil problémy len let z Varšavy do Košíc. Napriek Mirkiným predpovediam let z Amsterdamu išiel na čas!!! Let z Vrašavy o 22:35 už pri našom príchode mal ohlásené hodinové meškanie :( Jeden pán sa bol pýtať a vraj nemali pre nás vôbec lietadlo ... Tým to bolo jasné. Chceli let zrušiť! Nakoniec nás tam bolo zo 40 ľudí, lietadlo zohnali a už o 23:20 sme nastupovali ... A potom to prišlo, business class! Letuška fakt makala, nezastavila sa na 45minútovom lete ani na sekundu! Opakovane nás ponúkala džúsikom, prestierala, ponúkala ... ! A tá večera - nerezový príbor, zohriatá buchta, cícerový šalát i mäsko výborné (boli sme už všetci poriadne hladní!), dokonca vlhká utierka na ruky a lindt čokoládový bonbón! Toto si prosíme aj nabudúce!!! Nakoniec sa všetko skončilo dobre (i s pobavením, keď som si na druhý deň pozrela maily, a tam som mala mail z 18:00, že moje lietadlo do Viedne mešká a odletí o 21:00 :D), Rudo nás vyzdvihol na letisku a o jednej som už bola v posteli! Parádny výlet za nami ... a stále toľko miest v Amsterdame, čo stojí za to vidieť! No ale už si dám od Amsterdamu dlhší oddych, veď sú aj iné pekné miesta a mestá ;)
I Amsterdam - už len na letisku
Business Class - super večerička s prestieraním!
Business Class - užívam si :)