streda 31. júla 2019

Kodaň 2019 I. - mesto na dlani

Seriál:
      Tri dni voľna je škoda nevyužiť na cestovanie, hlavne keď máte sestru učiteľku a kamošku, ktorá má vždy dovolenku vyčerpanú už do konca roka :) Navrhla som teda Adi a Gabi Kodaň, mesto ktoré ma lákalo asi 3 roky, odkedy som sa zamilovala do Amsterdamu. Dievčatá sa chytili na prvé opýtanie a bolo vymaľované :D
      Leteli sme z Budapešti. Keďže Aďa pribalila aj Ruda, mali sme odvoz zabezpečený, čo bolo fakt super, keďže odlet o 17:40 a prílet o 21:50 sú mimo 10€ vlakov a flixbusu a 30€ za shuttle mi príde veľa. Odlet z Budapešti nám meškal kvôli technickým problémom. V štvrtok sme už teda nič v Kodani neriešili, len sme si na letisku vyzdvihli predkúpenú Kodaň kartu na 72h a našli náš hotel - Cabin Metro Hotel. S fantastickými raňajkami, 2 zastávky vlakom z letiska a 2 zastávky vlakom do mesta (plus metro priamo na Nyhavn) - ideálne ubytovanie, odporúčam!. Kúpili sme ho cez Ryanair rooms (môj prvý nákup tu), kde to vyšlo o nejakých 40€ lacnejšie na izbu a 3 noci ako cez Booking. Na naše pomery je 153,6€/osobu na 3 noci s raňajkami veľa (comodore izba, t.j. bez poschodových postelí), tam je to podpriemer. A k tomu som za nákup cez Ryanair room dostala 15€/izbu Flight credit na lety Ryanairom. Potešilo :)
      Vrátim sa ešte ku Copenhagen karte. Je to prvýkrát, kedy som si spočítala, že nákup takejto turistickej karty (72h=99€) sa oplatí. Platí totiž naozaj na všetko, čo si len zmyslíte. Vlaky, metrá, autobusy (v širšej oblasti Kodane, t.j. aj pre Helsingor, Frederiksburg a Roskilde), všetky vstupenky - za všetko, čo sme nasledujúce 3 dni absolvovali, sme už NIČ neplatili!!! Len jedlo a suveníry, samozrejme :) Kontrolovali nám ju pravidelne, nebol s ňou žiaden problém, opät len odporúčam!

V piatok hneď ráno sme povinne museli absolvovať ikonu Kodane - Malú morskú vílu. Bola som pripravená, že všetci sú z toho malého nič sklamaní, takže ma to ani nesklamalo :) Neprišla mi malá, skôr osamelá ... vyčlenená z davu a opustená ... Môj dojem bol presne rovnaký, ako z celej rozprávky o malej morskej víle.
Malá morská víla
Kostol sv. Albana - anglikánska cirkev
      Po pobreží sme zamierili k Amalienborgu. Zaujali ma obrovské sochy pred Štátnym múzeom umenia. Obrí Dávid už ani nemôže byť väčší, ale pozrite toho autora!!! Michelangelo Buonarroti by sa veeeľmi čudoval :D
Obrí Dávid pred Štátnym múzeom umenia - autor Michel Angelo :D
      Pred vstupom do Amalienborgu ešte trochu teórie o Dánsku. Dánsko je konštitučná monarchia. Vládne tu parlament, ale majú kráľovnu - Margarétu II. . Naozaj tu kráľovstvo cítiť na koždom kroku - o nejaký hrad či zámok zakopnete, aj keby ste ich nehľadali! Toto ma naozaj v Dánsku prekvapilo ...
      Margaréta II. vládne od r. 1972. S manželom Henrikom, francúzskym diplomatom, mala dvoch synov. Henrik bol známy ako najješitnejší princ Európy. Keďže bol do smrti princom a nie kráľom, odmietol byť pochovaný s Margarétou v Roskildskej katedrále a kráľovná mu vyhovela. Keď v r. 2018 zomrel v letnom sídle dánskej kráľovskej rodiny vo Fredensborgu, bol spopolnený a jeho prach bol rozsypaný v záhradách Fredensborgu. Samotná kráľovná už má pripravenú hrobku v Roskilde ... Ale zatiaľ sa teší zdraviu a uvidíte ju všade na obrazoch, často v spoločnosti korunného princa Frederika (prvý syn, nar. 1968) a vnuka Christiana. (nar. 2005).
Amaliehaven - fontána pred Amalienborgom
Amalienborg - stráž pred palácom Frederika VIII. - zimné sídlo dánskej kráľovskej rodiny
        Amalienborg je rokokoý zámok v Kodani a zimné sídlo dánskej kráľovskej rodiny. V minulosti sa tu nachádzali dva paláce. Dnešný komplex sa skladá zo štyroch identických zámkov, kostola Frederiks Kirke a centrálneho námestia so sochou Frederika V. Paláce sú pomenované ako Christian VII., Christian VIII., Frederik VIII. a Christian IX. V posledných 2 býva kráľovská rodina (začula som sprievodcu, že kráľovna Margeréta II. býva v Christianovi IX. - vpravo pri pohľade od sochy k moru, ostatná kráľovská rodina vo Frederikovi VIII. - vľavo pri pohľade od sochy k moru). Pre turistov je prístupný palác Christiana VIII (vpravo pri pohľade od sochy ku kostolu). Realizáciu budov r. 1750-1760 viedol významný dánsky architekt Nicolai Eigtved (* 1701 – † 1754), ktorý sa však dokončenia palácov nedožil.
Amalienborg - palác Christiana VII. a socha Frederika V.
Amalienborg - múzeum v paláci Chrisiana VIII. - študovňa Frederika VIII. (1860)
Amalienborg - model Amalienborgu v Záhradnej miestnosti
Amalienborg - salón kráľovny Luizy (manželka Kristiana IX.)

Na prízemí múzea sú obytné priestory, pôvodné alebo prenesené z okolitých palácov. Náš vtipný dojem z nich bol, že všetci dánski králi sú buď Christian alebo Frederik (na písomke z dejepisu by sme na 50% trafili správne :D ) a prekvapivé zistenie bolo, aké mali ťažké a tmavé interiéry izieb ... Všetko bolo za sklom, fotilo sa príšerne. Na poschodí sú reprezentačné priestory a tie sú už svetlejšie a vzdušnejšie.
Amalienborg - študovňa Christiana IX. (kráľoval 1863-1906)
Gotická knižnica - zariadila ju Karolína Amália, manželka Chriastiana VIII. r. 1852
Trónna sála
Apartament Hall (1794) - zlatý stôl s kópiami najväčšieho dánskeho sochára Bertela Thorvaldsena (1770-1844)
Gala Hall (1794) - s nádherným nórskym lustrom
       Frederiks Kirke, kostol dánskej evanjelicko-luteránskej cirkvi, prislúchajúci k Amalienburgu, bol v piatok posledný deň v nejakej menšej rekonštrukcii, tak sme ho len odfotili a ušetrený čas oddychovali na kávičke v pitoresknom Mormors café.
Frederiks Kirke - tzv. Mramorový kostol
Mormors café
      Po ceste k Radnici sme sa zastavili na turistami obliehanom Nyhavne. Je to určite druhé najznámejšie miesto Kodane, po Malej morskej víle. Nyhavn je ulica pri kanáli, bývalý rušný prístav, fascinujúci turistov radom roznofarebných domčekov. Takmer celú ulicu lemujú stánky a terasy kaviarní, či reštaurácií. Na adrese Nyhavn č. 9 stojí najstarší dom z r. 1681. Na Nyhavne č. 67 písal a tvoril v r. 1845-1864 Hans Christian Andersen. V rokoch 1871-1875 žil opäť na Nyhavne, v dome č. 18.
Nyhavn
Scandic palác - hotel, na prízemí s rozprávkovým domčekom H. Ch. Andersena
      Pred výstupom na vežu Radnice o 14:00 sme v pohode stihli Rozprávkový dom H. Ch. Andersena. Zo začiatku sme boli trochu sklamané, Hans nikde a všade dookola nejaké kuriozity - najvyšší muž sveta, teľa s dvoma hlavami, proste blbosti ... akoniec sme ale našli ten správny turniket a dostali sa do sveta rozprávok Hansa Christiana Andersena. Bolo to milé. Prešli sme uličkou v Odene, kde sa Hans Christian Andersen (1805-1875) narodil, videli sme jeho otca pracovať za oknom i Hansa samotného v pracovni. Nakoniec sma si pripomenuli jeho rozprávky: Malá morská víla, Cínový vojačik, Dievčatko so zápalkami, Cisárove nové šaty ...
Rozprávkový domček H. Ch. Andersena - víta nás samotný Hans!
Domček H. Ch. Andersena - Hansov otec, obuvník
Domček H. Ch. Andersena - Hans pracuje
Dievčatko so zápalkami
Cínový vojačik
Cisárove nové šaty ...
      Múzeum bolo interaktívne, museli ste stlačiť tlačítko, aby ste vôbec dievčatko so zápalkami videli, aby vyskočil cínový vojačik z truhly, aby sa cisár aj obliekol :) Nakoniec sme teda odchádzali spokojné, ale skoro, a do návštevy Radničnej veže sme ešte aj tak hodinku oddychovali na Radničnom námestí. Ale zas vôbec nám to nevadilo ... my v bundách sme sledovali a obdivovali bosých Dánov v krátkych gatiach :)
... ale veď je nahý !!!
Radničná veža a socha Trúbiacich Vikingov - boli sme na tom trojitom balkóniku pod hodinami
      Popod trúbiacich Vikingov sme za ten čas prešli niekoľkokrát. Podľa legendy zatrúbia, keď Dánsko napadne nepriateľ a prebudí sa hrdina Holger, ktorý spí v podzemí hradu Kronborg (toho skontrolujeme zajtra :) ), alebo keď popod nich prejde panna. Nezatrúbili :D
Kodaňská radnica
Pohoda na Radničnom námestí
Radnica - schodisko smerom na vežu
Chodba radnice
Porovnanie výšok - Borsen (stará burza v Kodani) 54m
Porovnanie výšok - Frederiks Kirke 78,4m, Katedrála v Roskilde 75m, Kruhová veža 36m
Schody na vežu
       Nakoniec sme sa tej Radničnej veže o 14:00 dočkali! A stálo to za to! Samotná radnica je nádherná a verejne prístupná, stačí vojsť. Existujú aj prehliadky vnútra radnice, ale na to sme nešli. Vyšľapali sme 300 schodov a užili si výhľady zo 105m vysokej veže (my sme boli podstatne nižšie, tipujem tak 70-80m). Počasie výhľadom v tento deň naozaj prialo ... Kodaň sme mali ako na dlani ...
Radničné nádvorie z veže
Zábavný park Tivoli z veže
Vľavo Christiansborg, v strede vzadu veža Kostola spasiteľa (Vor Frelsers Kirke), vpravo vzadu Oresund most, spájajúci Dánsko a Švédsko
Oresund most, spájajúci Dánsko a Švédsko
Vľavo veža Kostola sv. Mikuláša, v strede Christiansborg, vzadu veža Kostola spasiteľa (Vor Frelsers Kirke), vpravo vzadu Oresund most
Christiansborg, vzadu veža Kostola spasiteľa (Vor Frelsers Kirke)
Veža Kostola spasiteľa (Vor Frelsers Kirke) s vonkajším špirálovým schodiskom
Christiansborg
Vľavo Kruhová veža, v strede kupola Frederiks Kirke, vzadu moderná budova firmy HOFOR, vpravo Christiansborg
Vľavo kupola Frederiks Kirke, vpravo veža Kostola sv. Mikuláša
Scandic hotel, vzadu hranatá veža Kodaňskej Katedrály (Vor Frue Kirke), vpravo od nej Kruhová veža
Radničné námestie v prestavbe
Radničné átrium
Mapa Kodane v radničnom átriu
Rušné ulice v Kodani ...
      Oddýchnutí sme prešli ku neoklasickej Katedrále v Kodani. Katedrála Vor Frue Kirke pochádza z r. 1829 (prý kostol tu stál r. 1209, ale bol 3x zničený) Je dielom architekta Christiana Frederika Hansena, ktorý sa inšpiroval architektúrou starého Ríma.
Katedrála v Kodani (Vor Frue Kirke)
       Sochy Ježiša Krista a dvanástich apoštolov vytvoril Bertel Thorvaldsen r. 1839. Ide o nejoceňovanejšiu umelcovu prácu. Ježiša zobrazil s utešujúcou otvorenou náručou a podľa tohto Thorvaldsenovho vzoru bol takto Ježiš zobrazovaný po celom svete. V rokoch 1445 - 1548 bola katedrála používana aj pre kráľovské ceremónie. V r. 2004 sa práve tu konala najväčšia svatba v dánskych dejinách - svatba korunného princa Frederika a Mary Donaldsonovej. Dnas už majú spolu 4 deti. :) V súčasnosti je Vor Frue Kirke hlavnou katedrálou luteránskej cirkvi v Kodani.
Thorvaldsenov Ježiš
Katedrála v Kodani (Vor Frue Kirke) - pohľad od oltára k vstupu
       Z Katedrály viedli naše kroky k neďalekej Okrúhlej veži. Postavil ju Christian IV. v rokoch 1637 až 1642. Bola to prvá časť komplexu Trinitatis (= trojica), ktorý kombinoval kostol, knižnicu a observatórium v jednej budove. Na vyhliadku na veži sa ide po špirálovej rampe – nie sú tam schody!
Okrúhla veža
Trinitatis Kirke z okienka v Okrúhlej veži
Okrúhla veža - špirálová rampa
Okrúhla veža - pôvodná knižnica, dnes miesto výstav a koncertov
Okrúhla veža - budar mal úspech :)
       Veža má 36m a vo výške 25m je v strede veže podlaha zo skla a môžete tam vstúpiť a pozrieť si duté jadro veže. Neurobila som to, lebo to bola uzučká, úplne tmavá kobka, a ešte to sklo - no bolo toho priveľa, nemusím už všade vliezť :)
Okrúhla veža - výhľad na Katedrálu a Radnicu
Okrúhla veža - výhľad na Christiansborg, Kostol sv. Mikuláša a Oresund most
Okrúhla veža - výhľad na Kostol sv. Mikuláša a Oresunds most
Okrúhla veža - observatórium
Okrúhla veža - vyhliadka
Okrúhla veža
      Vzhľadom na to, že zatvorený Fredriks Kirke nám ostal na nedeľu, operatívne som z nedele presunula na dnes Vor Frelsers Kirke (Church of Our Saviour - Kostol nášho spasiteľa). Kostol bol už síce zatvorený, ale to ma netrápilo, lebo sme tam išli kvôli špirálovým schodom okolo veže, ktoré vedú do výšky 90m a lákajú stovky turistov. Naozaj sme tu asi najdlhšie čakali na vstup (neviem presne, asi 30min), keďže na vežu púšťajú len obmedzený počet ľudí. Z tých 3 dnešných vyhliadok to bol asi najnáročnejší (veď bol najvyšší :) ) a najzaujímavejší výstup!
Kostol nášho spasiteľa (Vor Frelsers Kirke)
Vor Frelsers Kirke - schody na vežu
      Vyhliadky boli úžasné a ten pocit, keď stúpate hore už tým vonkajším zužujúcim sa špirálový schodiskom, bola to nádhera. Fotky som usporiadala tak, ako sa začala odvíjať špirála schodov z prvej vyhliadky. Celkom hore boli schody také úzke, že už sa dalo ísť len po jednom. Do úplného konca som ani nedošla, asi tretinu obrátky, nevošla som sa :D
Vor Frelsers Kirke - Oresund most
Vor Frelsers Kirke - HOFOR - firmy zabezpečujúca ekologicky udržateľný život v meste
Vor Frelsers Kirke - HOFOR - veterné mlyny v mori
Vor Frelsers Kirke - špirálové schody a veterné mlyny v mori
Vor Frelsers Kirke - vľavo Čierny diamant(Dánske kráľovské divadlo), vpravo Opera, v strede červené Severoatlantický dom (dom umenia, kedysi prístavné sklady)
Vor Frelsers Kirke - v strede kupola Frederiks Kirke, vpravo Čierny diamant
Vor Frelsers Kirke - vľavo Christianborg, vpravo kupola Frederiks Kirke
Vor Frelsers Kirke - Christianborg, Frederiks Kirke a schody
Vor Frelsers Kirke - Christianborg a Radničná veža vľavo
Vor Frelsers Kirke - Christianborg a schody
Vor Frelsers Kirke - tam hore som bola :)
      Hneď za Vor Frelsers Kirke je slobodné mesto Christiania. Existuje od roku 1971, kedy sa skupina squaterov nasťahovala do priestorov zrušených kasární. Na začiatku sa vláda snažila týchto ľudí vyhnať, no nakoniec sa rozhodla pre akýsi sociálny experiment a ľudia ostali. Tu žijúca komunita má vlastné školy, infraštruktúru a systém vlády. V minulosti bola spájaná s drogovou kultúrou, no v roku 2004 bol ich predaj postavený mimo zákon. My sme však videli iné ...

Christiania
       Kým sme my boli na veži kostola, Rudo tam už bol pozrieť a povedal mi, že sa tam nesmie fotiť, takže tá fotka čo vidíte s farebnými lampiónmi bola posledná, viac som nefotila. Gabi sa kdesi motala s Aďou po stánkoch s bižutériou, nepočula Ruda, prišli sme bližšie k uličke a ona fotila ... Hneď sa pri nej zastavila nejaká domáca slečna a upozornila ju, že nech nefotí, lebo ju môžu napadnúť. Okamžite schovala mobil a aj ja som pratala svoj veľký foťák do tašky :) Nepotrebujem nikoho dráždiť. A teda až keď sme prechádzali tou uličkou, pochopili sme ... Šúľali a predávali sa tu verejne marihuanové cigarety! Preto ten zákaz fotografovania.
      Za celý deň sme toho už prešli a videli naozaj veľa ... Vládali sme už len sadnúť o 17:30 na vyhliadkovú loď, vystrieť unavené nohy a poznávať nasledujúcu hodinku Kodaň takto pasívne ... Aj táto plavba je v predplatenaá v Copenhagen karte, ale len žltá trasa s nástupom v prístave Straden (oproti Christiansborgu).
Z lode - Borsen 1620-1625 - bývalá obchodná burza, dnes v súkromnom vlastníctve
Z lode - veža Borsen, 56m, obtočená chvostami 4 drakov, zakončená 3 korunkami symbolizujúcimi Dánsko, Švédsko, Nórsko
Z lode - dánske domčeky
Z lode - Opera
Z lode - smer Christiania a HOFOR
Z lode - kodaňské čriepky
Z lode - budava prístavu a Kráľovské pavilóny (v tývh malých zatvorených altánkoch čaká kráľovská rodina na nalodenie)
Z lode - Štátne múzeum umenia s už spomínaným Dávidom od Michel Angela :D
Z lode - zábery z Chriastianshavnu - časť mesta okolo Christianie
Z lode - Kostol sv. Mikuláša
Z lode - Christiansborg
       Zdalo by sa, že už musíme mať dosť ... ale v Dánsku slnko v lete zapadá o 22:00 a je trápne ísť domov pred zotmením! Tak sme zamierili na Assistens Cintorín, miesto posledného odpočinku H. Ch. Andersena. Bola to dobrá voľba, v okrajovej časti Kodane boli nižšie ceny a konečne sme našli taliansku reštauráciu s cestovinami. Najskôr sme sa teda najedli. Penne či špagety stáli 13€ (bageta s kolou na Nyhavne 15€). Obsluha ake nestála za veľa - moje latté bolo odporné, na Gabikinu pizzu úplne zabudli :) Predsa len posilnení sme došli na cintorín. Hrob rozprávkara H. Ch. Andersena sme našli hneď, je na google mapách. Takisto hrob Nielsa Bohra - nositeľa Nobelovej ceny za fyziku (moja sestra je fyzikárka :) ), ktorý vyvinul prvý kvantový model atómu. Náhodne sme objavili hrob Martina Andersena Nexa, spisovateľa. Aďa si spomenula, že sme od neho čítali knihu Ditta, dcéra človeka, ktorú má v knižnici naša mama. Plastelínového panáčika na hrobe som odfotila náhodne ... a ono to bol hrob rodiny významného dánskeho maliara, grafika, muzikanta a herca Sylvestra Petersena (on sám ešte podľa internetu žije).
Assistens cintorín
Assistens cintorín - hrob H. Ch. Andersena
Assistens cintorín - hrob Nielsa Bohra
Assistens cintorín - hrob Sylvestra Petersena
Assistens cintorín - hrob M. A. Nexa
      Cestou domou sme na stanici Norreport nakúpili v potravinách Fakta Konečne voda za takmer naše - normálne ceny! Voda (aj obyčajná čistá) v reštauráciách či stánkoch v centre stojí cca 5€ za 0,5l, šialené!
      Asi je jasné, že umorení chodením po tomto dlhom dni sme zaspali, akonáhle sme sa dotkli postele... Zaslúžený a potrebný spánok :) Nevyhnutný, na ďalší deň nás čakal Hamlet, nemohli sme prísť s kruhami pod očami :)