štvrtok 14. júla 2022

Jordánsko 2022 I. - Umm Qais a Jerash

Seriál

Jordánsko bol môj darček sama sebe k 50tke :) Vybrala som si poznávačku s CK Baloo.

Prvý deň nás čakala takmer trojhodinová cesta z Ammánu na úplný sever Jordánska.       Ešte v autobuse nám naša slovenská sprievodkyňa Ninka a náš lokálny sprievodca Auch dali lekciu z dejín Jordánska. Ja som si to skrátila: o Jordánsko, ako vstupný bod na Arabský poloostrov, sa všetci vždy bili. Od 9. st. p.n.l. sa tu vystriedali Asýrčania, Gréci, na prelome letopočtov a neskôr Rimania, moslimskí Arabi a od 16. storočia do prvej sv. vojny územie Jordánska patrilo Osmanskej ríši (Turci). Potom krajinu spravovala Britská vláda (nadvládu získala aj vďaka legendárnemu T.E.Lawrencovi - Lawrencovi z Arábie) a až od r. 1946 získalo Jordánsko samostatnosť. Ale už v r. 1948 - 1967 bojovalo s Izraelom o západný breh rieky Jordán. Prehrali, o západný breh Jordánu prišli a oblasť spravuje Izrael. V r. 1988 sa aj oficiálne tohto územia vzdali, ale nie v prospech Izraela, ale v prospech OOP - Organizácie za oslobodenie Palestíny. Palestína bola ako štát vyhlásená r. 1988 z exilu, jej hlavným mestom je Jeruzalem. Štát uznalo aj bývalé Československo, reálne však územie Palestíny stále spravuje Izrael. Fakt skrátená história a rozhodne nepresná, ale viac si aj tak nezapamätám ...

Výhľad na nové mesto Umm Quais
      Po dve a trištvrte hodinách cesty sme o 10:45 vystúpili v archeologickom nálezisku pri mestečku Umm Qais, takmer na hraniciach Jordánska so Sýriou a Izraelom. Ruiny patria starobylému mestu Gadara. To bolo centrom regiónu v gréckom i rímskom období. V rímskom období patrilo do združenia 10 významných miest - Dekapolisu. Dnes sú to ruiny, kedysi to bolo silné a bohaté mesto. Zničilo ho Galilejské zemetrasenie r. 747.
Výhľad - nymfeum (umelá jaskyňa s fontánou, zasvätená nymfám ako božstvu prameňov) Gadary a za ním Golanské výšiny a Galilejské more
Výhľad - nymfeum Gadary a za ním Golanské výšiny a Galilejské more
      Ale aj dnes Gadara uchváti ... Mňa konkrétne dostali tie výhľady. Sýrske Golanské výšiny na dosah - hneď za dolinou rieky Yarmouk (prirodzená hranica so Sýriou), izraelské Galilejské more a v diaľke na obzore matné obrysy libanonských hôr ...

Nymfeum Gadary
Chrám oproti nymfeu
Detail stĺpa
Hlavná ulica Decumanus Maximus
Starý arabský filozof z Gadary - Ktokoľvek ideš okolo pamätaj - kde si ty teraz, ja som bol, kde som ja teraz ty budeš - užívaj život, lebo pominie
      V apríli 2022 sa tu Baloo turnus pred nami stretol a pokecal s britským následníkom trónu princom Charlesom a jeho manželkou Camillou. Sedeli a oddychovali pod stromom a zakričali na Charlesa prechádzajúceho okolo. On sa zastavil a prihovoril sa im. Toto sa určite stane historickým príbehom Baloo výletov v Gadare :)
Golanské výšiny a údolie rieky Yarmouk
Decumanus Maximus - zo vstupu do chrámu ostalo len stĺporadie
Hlavná ulica Decumanus Maximus
Hypogeum - podzemný chrám s hrobkou - kryptou
Osmanské budovy - z obdobia tureckej nadvlády
Divadlo

Po ďalších takmer dvoch hodinách cesty našim autobusíkom sme zaparkovali v Jerashi . Čakali nás ruiny ďalšieho mesta Dekapolisu - starovekej Gerasy. Ale najskôr úžasný jordánsky obed. Bol formou bufetových stolov - za 15€ môžeš jesť hocičo a hocikoľko. Len to pivo bolo posledné v jordánsku - 8€ za pivo je priveľa :)

a konečne obed ... je 14:40 :)
druhý chod a posledné pivo v Jordánsku za 8€

Prvé dôkazy o osídlení Jerashu - starovekej Gerasy - sú z r. 7500 pred n.l.. Potom sa dejiny opakujú - bohaté grécke a rímske obdobie a Galilejské zemetrasenie 18.1.749, ktoré zničilo väčšiu časť mesta. Počas osmanskej nadvlády v 16. storočí bol opäť postupne osídľovaný. Je jedným z najzachovalejších grécko-rímskych miest a nazývajú ho Pompeje východu. Ročne tu zavíta cca 330 000 návštevníkov. Užite si Gerasu so mnou ...

Hadriánov oblúk, 129n.l. - nová južná brána do mesta
Oválne námestie so 160 iónskymi stĺpami, 80x90m, 1. storočie n.l.
Cardo Maximus - 600m dlhá Kolonádová ulica
Cardo Maximus - pohľad späť na Oválne námestie a Diov chrám
Cardo Maximus
Nymfeum - verejná fontána zdobená hlavami levov, r.170-749
Prechod k Artemidinmu chrámu
Výhľad na nový Jerash
Artemidin chrám - chrám patrónky mesta, r. 135-749
Artemidin chrám - atrakcia - kníšúci sa stĺp, pohybom stĺpa sa kýve lyžička
Artemidin chrám - atrakcia - kníšúci sa stĺp
Kostol sv. Theodora, r. 494-749
Cesta k Južnému divadlu
Južné divadlo s kapacitou 3000 miest, r. 90-749
A teraz si môžete so mnou vychutnať aj pravú jordánsku atmošku :) Alebo diskotéku pre turistov :)
Diov chrám (Zeus), r. 162-450
      Do hotela v Ammáne sme sa vrátili asi o pol šiestej. Vďaka neskorému obedu sme už ani neboli hladné, nejaký keksík stačil. Niektorí sa ešte večer išli prejsť smerom k centru Ammánu, ale tí niektorí nevstávali v sobotu o 4:00 na vlak o 5:00 ... a my, čo sme vstávali takto skoro, teda ja a Mirka, sme ležali, oddychovali a kochali sa nádhernými fotkami z nádherného dňa ... Bol to deň plný šutrov - samé ruiny, ale rozhodne zaujímavý ...